Naziv projekta: EKIPA 6
Prijavitelj: Društvo multiple skleroze Krapinsko – zagorske županije
Partneri: Krapinsko – zagorska županija, Osnovna škola Josipa Broza Kumrovec, Osnovna škola Ksavera Šandora Gjalskog Zabok i Centar za odgoj i obrazovanje Krapinske Toplice
Ugovorno tijelo: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih
Iznos bespovratnih sredstava: 145.413,96 EUR
Opis projekta:
Podrška u nastavi putem 10 pomoćnika za 17 učenika/ica u 2 osnovne te 1 centru odgoja i obrazovanja učenika s poteškoćama u školskoj godini 2024./2025.
Projektom se osigurava potpora uključivanju ukupno 17 učenika i učenica s teškoćama u osnovnoškolskim ustanovama u mjestu prebivališta uvođenjem pomoćnika u nastavi te osiguravanjem funkcionalne podrške sustavu izravne potpore koja za cilj ima poboljšanje postignuća učenika u obrazovanju, uspješniju integraciju u socijalno okruženje i emocionalno funkcioniranje uz senzibiliziranju javnost. Podrška pomoćnika uključuje nastavak potpore učenicima koji su imali osiguranog pomoćnika u nastavi u prošloj školskoj godini te uvođenje nekoliko novih učenika, temeljem odluke o priznavanju prava na potporu pomoćnika koje je definirao osnivač.
Pomoćnici u nastavi u osnovnim školama te posebnoj odgojno-obrazovnoj ustanovi radit će prema dnevnim satnicama koje ovise o potrebama djeteta i njihovim teškoćama (2 PUN će raditi 30 sati tjedno, 6 PUN će raditi 25 sati tjedno, a 2 PUN će raditi 20 sati tjedno – ovisno o odgojno obrazovnoj skupini u COOKT)). Satnice su usklađene s godišnjim planom i programom svake pojedine partnerske škole, kao i rješenjima o priznavanju prava na uslugu pomoćnika u nastavi.
Osnovna zadaća pomoćnika u nastavi usmjerena je na svakodnevnu podršku učeniku/ci:
- u razredu izravnim radom pomaže učeniku s teškoćama u uključivanju u razredni kolektiv, svladavanju socijalno-psiholoških prepreka te usvajanju nastavnih sadržaja ;
- u suradnji s učiteljem/nastavnikom pomaže u pripremanju individualiziranih materijala za nastavu primjenom prikladnih didaktičko-metodičkih postupaka;
- prema potrebi rabi skale procjena, upitnike, zadatke;
- osnaženi iskustvom neposrednog rada u razredu u suradnji s učiteljem (i roditeljima učenika) pomoćnici predlažu nove mogućnosti primjene individualiziranih programa (prilagodba sadržaja, individualizacija postupaka), te surađuju u realizaciji planiranog;
- pomoćnik u nastavi se uključuje i u rad škole, prema potrebi surađuje s ostalim učiteljima unutar kolektiva (predmeti kultura, izborni predmeti, predmeti u predmetnoj nastavi), a sve u svrhu poboljšanja uvjeta školovanja svih učenika škole.
- osim što ima specifičnu odgovornost pružati individualnu podršku učeniku s teškoćom, važno je istaknuti kako pomoćnik u nastavi dolazi u bliski kontakt i s ostalim učenicima u razrednom odjeljenju te se često nalazi u situaciji da, osim što pomaže konkretnom učeniku u individualnom radu, pomaže cijeloj skupini učenika kada se radi o radu u grupama/radionicama. Tako postaje jasno da se podrška pomoćnika u nastavi, u praktičnom radu indirektno proširuje na velik broj učenika, najčešće na sve učenike u određenom razrednom odjeljenju
Poslovi pomoćnika u nastavi su:
- Potpora u komunikaciji i socijalnoj uključenosti – poticati učenika na suradnju s ostalim učenicima; poticati i usmjeravati učenika na prihvatljive oblike ponašanja te upozoravati učenika na štetnost i posljedice neprihvatljivih oblika ponašanja uz prethodno savjetovanje s učiteljem/nastavnikom i/ili stručnim suradnikom; pružiti potporu učeniku u provedbi pravila rada i igre; davati potporu u socijalizaciji uz interakciju s drugim učenicima
- Potpora u kretanju – voditi učenika kojemu je potrebna potpora u kretanju pridržavati, usmjeravati, upozoravati na prepreke i sl.); pružiti potporu učeniku koji se kreće u kolicima pri svladavanju prepreka; voziti učenika u kolicima ako se učenik ne može samostalno; voziti te upravljati pomagalima za penjanje i spuštanje u svrhu svladavanja prostornih prepreka; pružiti potporu učeniku u promjeni položaja tijela.
- Potpora pri uzimanju hrane i pića – dodatno pripremiti hranu učeniku: rezanje, usitnjavanje i sl.; hranjenje ovisno o potrebi učenika; pružiti potporu učeniku pri pijenju.
- Potpora u obavljanju higijenskih potreba (samo u slučaju nepostojanja adekvatne medicinske/njegovateljske pomoći za obavljanje tih potreba) – pružiti potporu pri održavanju higijene; pružiti potporu učeniku u kretanju (vođenje, vožnja) pri odlasku u toalet; pružiti potporu učeniku pri korištenju toaleta (stavljanje na toalet i pridržavanje tijekom sjedenja; higijena tijela nakon obavljene nužde; mijenjanje higijenskih uložaka i higijena tijela pri mijenjanju; svlačenje i odijevanje odjeće; presvlačenje pelena i higijena tijela pri presvlačenju; pranje ruku nakon obavljene nužde); pružiti potporu učeniku pri presvlačenju (skidanje i odijevanje odjeće i obuće) tijekom boravka u školi i izvan učioničkim aktivnostima ovisno o potrebi učenika i situaciji.
- Potpora u obavljanju školskih aktivnosti i zadataka – pružiti potporu učeniku u korištenju pedagoško-didaktičkih pomagala (Brailleova stroja, taktilne i/ili elektroakustične opreme, alternativnih oblika komunikacije te drugih specifičnih pomagala i opreme); pisati prema diktatu učenika u zadacima koji zahtijevaju pisanje rukom i/ili na računalu vodeći računa da se ne ometa nastavni proces; pružiti tehničku potporu učeniku u čitanju, pisanju, računanju i izvođenju grafičkih radova; dodavati učeniku školski pribor; pridržavati udžbenik, fiksirati radne listiće i bilježnice za radnu podlogu; pružiti potporu učeniku pri izvođenju praktičnih radova prema naputku učitelja/nastavnika; pružiti potporu učeniku u izvođenju primjerenoga programa ; tjelesno-zdravstvene kulture prema naputku učitelja/nastavnika i nadležnoga školskog liječnika; pružiti potporu učeniku u provođenju izvan učioničke nastave uz prethodnu potvrdu liječnika školske medicine za učenika izdanu na zahtjev škole u navedenu svrhu prema individualnim stanjima i potrebama učenika; dodatno pročitati zadatak i/ili uputu učeniku; usmjeravati pažnju učenika na nastavne aktivnosti; poticati učenika na izvršavanje zadanih uputa; voditi/usmjeravati učenika u izvršavanju zadataka na nastavnome materijalu; pružiti potporu učeniku u samo vrednovanju svoga rada i uspjeha te riješenih zadataka.
- Suradnja s učiteljima/nastavnicima i stručnim suradnicima te vršnjacima učenika u razredu, što podrazumijeva razmjenu informacija potrebnih za praćenje i unapređivanje rada s učenikom, a u svrhu izrade izvješća o posebnostima u radu s učenikom te plana rada pomoćnika u nastavi za sljedeću školsku godinu.
- Poslovi prema zaduženju ravnatelja ustanove nakon završetka nastavne godine (dopunski nastavni rad, popravni ili predmetni ispit odnosno razredni ispit, praktična nastava tijekom ljeta, stručna praksa, stručno usavršavanje i drugi poslovi)
Ciljevi projekta su:
- Potpora uključivanju učenika s teškoćama u obrazovnim ustanovama u mjestu prebivališta
- Osiguravanje funkcionalne podrške sustavu izravne potpore učenicima s teškoćama u cilju osiguranja uvjeta za poboljšanje njihovih obrazovnih postignuća, uspješniju integraciju u socijalno okruženje i emocionalno funkcioniranje uz potporu senzibiliziranje javnosti
- Nastavak potpore udruzi koja je i u prethodnim godinama osigurala uključivanje pomoćnika u nastavi u neposredan rad s učenicima s teškoćama u razvoju tijekom odgojno-obrazovnog procesa